אין כמעט נהג שלא קיבל דוח מהירות לפחות פעם אחת. לפעמים זה בכביש פתוח, לפעמים בתוך העיר, לפעמים אפילו כשרק גלשת כמה קמ"ש יותר מהמותר. ברוב המקרים הדוח מגיע בהפתעה, מצולם ממצלמה או נמסר על ידי שוטר, ומשאיר אותך מתוסכל.
אבל החדשות הטובות הן שלא תמיד חייבים לשלם. במקרים מסוימים אפשר לערער, לבקש המרה באזהרה, להוריד נקודות או אפילו לבטל את הדוח לגמרי. כל הסיפור תלוי בסיטואציה, בדיוק של המדידה, ובמי שיודע להילחם בשבילך.
מתי אפשר לבקש ביטול דוח מהירות
יש לא מעט מקרים שבהם ניתן להילחם בדוח מהירות. למשל, אם יש טעות ברישום הפרטים, אם המכשיר לא היה תקין, אם השוטר לא תיעד כמו שצריך, או אם יש לך נסיבות אישיות חריגות. גם נהגים ללא עבר תעבורתי יכולים לטעון שמדובר בטעות חד פעמית ולבקש להמיר את הדוח באזהרה.
הכי חשוב להבין שכל מקרה עומד בפני עצמו. יש דוחות שנראים סגורים אבל בפועל יש בהם כשלים מהותיים. ברגע שמאתרים את הכשל, אפשר להפוך את התמונה.
למה אסור לחכות יותר מדי
יש חלון זמן ברור שבו מותר להגיש בקשה להישפט. 90 יום בדיוק מרגע קבלת הדוח. אם עברת את התקופה הזו, הסיכוי לביטול כמעט לא קיים. מי שפועל מהר, מגדיל את הסיכוי לצאת מזה בשלום.
ברגע שמוגשת הבקשה, ההליך מוקפא עד לקיום הדיון. זו הזדמנות לבנות קו הגנה, להכין מסמכים, ולהתייעץ עם עורך דין שמבין בתחום. לעומת זאת, מי שמחכה סתם או מתעלם, פשוט מוותר על הזכויות שלו.
איך מתבצע התהליך בפועל:
1. הגשת בקשה להישפט זה השלב הראשון
כדי להתחיל את ההליך, צריך להגיש בקשה להישפט בתוך 90 ימים מקבלת הדוח. אפשר לעשות את זה דרך האתר של דואר ישראל, באמצעות טופס פיזי שנשלח בדואר, או בהגשה ידנית. מהרגע שהבקשה הוגשה, ההליך מוקפא עד מועד הדיון, וזה נותן זמן להתארגן כמו שצריך.
2. ניתוח הדוח לפי מקור המדידה
אם מדובר בדוח ממצלמת מהירות, עורך הדין יבחן את תעודת הכיול של המצלמה, יבדוק האם היא בתוקף, היכן הוצבה המצלמה, והאם התנאים בשטח מאפשרים מדידה תקינה. אם מדובר בדוח שניתן על ידי שוטר, ייבחנו מרחק התצפית, תנאי התאורה, זווית הראייה, ותיעוד האירוע. כל פרט כזה יכול לשנות את התמונה.
3. מה אפשר לטעון בבית המשפט
במהלך הדיון בבית המשפט לתעבורה, אפשר לעלות טענות משפטיות או עובדתיות, להציג נסיבות אישיות מקלות, או לבקש להמיר את הדוח באזהרה. יש שופטים שנענים לבקשות מהסוג הזה, במיוחד אם זו עבירה ראשונה או אם הנהג מציג גישה אחראית. תכל'ס? מי שמגיע מוכן, מעלה משמעותית את הסיכוי לצאת בלי נזק רציני.
התנאים לביטול דוח מהירות:
קריטריון | מתי כן אפשר לבטל | מתי לרוב לא יתאפשר |
---|---|---|
סוג המדידה | מצלמה ללא כיול בתוקף, מד לייזר עם תקלה | מצלמה תקינה עם תיעוד ברור |
עבר תעבורתי | נהג ללא נקודות, עבירה ראשונה | עבר עשיר בעבירות מהירות |
נסיבות מיוחדות | מצב חירום רפואי, נסיעה לעבודה דחופה | נסיעה רגילה ללא כל סיבה חריגה |
טענות טכניות | שגיאה ברישום, זיהוי רכב שגוי | פרטים מדויקים ורישום תקני |
סיכויי ביטול | גבוהים אם עורך דין מזהה פגמים | נמוכים אם הכול נעשה לפי הספר |
מקרים שקורים בדרך כלל:
דוח שנמחק בגלל מצלמה לא תקינה
במקרה אחד, נהג קיבל דוח על מהירות של 121 קמ"ש בכביש שבו המהירות המותרת היא 90. הדוח התבסס על מצלמת מהירות אוטומטית. עורך הדין בדק את תעודת הכיול וגילה שהמצלמה לא נבדקה בזמן לפי הנוהל. בזכות הכשל הזה, בית המשפט קבע שהראיה לא קבילה, והדוח בוטל במלואו. זה דוגמה קלאסית לחשיבות של בדיקת פרטים טכניים.
מקרה חירום רפואי שהוביל לאזהרה
מקרה אחר עסק בנהג שנתפס בחריגה של 30 קמ"ש מעל המותר, כשנסע לקחת את בנו הקטן למיון. הנהג טען שמדובר היה בבהלה אמיתית ולא בניסיון "לטוס" על הכביש. עורך הדין הציג מסמכים רפואיים שהוכיחו את הדחיפות, ובסופו של דבר השופט השתכנע להמיר את הדוח באזהרה בלבד. מקרה כזה מוכיח שגם רגש ושכל ישר משחקים תפקיד בבית המשפט.
המסר הברור, לא לוותר מראש!
שני הסיפורים האלו ממחישים דבר אחד חשוב: אין דבר כזה מקרה אבוד. גם אם הדוח נראה חד משמעי, תמיד שווה לבדוק, לשאול, ולפעמים גם להילחם. כשפועלים נכון ובזמן, אפשר להפוך את הקערה על פיה ולהימנע מקנס, נקודות או שלילה. לא בכדי אומרים שהמאבק משתלם.