מי מאיתנו לא קיבל מתישהו דו"ח תנועה, שילם, המשיך בחיים וחשב שהסיפור נגמר? בפועל, מאחורי הקלעים של משרד הרישוי נרשמות נקודות תעבורה שמלוות את הנהג לשנים קדימה. הבעיה היא שלרוב האנשים אין מושג מתי הנקודות האלו נמחקות, מה הדרישות כדי שזה יקרה, ומה עושים כשהן לא נעלמות גם אחרי שנים. כאן בדיוק נכנס עורך דין תעבורה מקצועי, שיכול לעשות סדר בדברים ולוודא שהרישיון שלכם לא ייפגע שלא לצורך.
שיטת המחיקה לפי משרד הרישוי:
לפי התקנות בישראל, יש שלוש תקופות אפשריות שבהן נקודות תעבורה עשויות להימחק, בהתאם למספר הנקודות שנצברו ולאופי העבירות שבוצעו.
במקרים שבהם הנהג צבר פחות מ־12 נקודות, הן יימחקו אוטומטית אחרי שנתיים, בתנאי שלא בוצעה אף עבירת תנועה נוספת במהלך התקופה הזאת. זו הסיבה שנהגים עם תיק "נקי" יחסית יכולים ליהנות ממחיקה אוטומטית בלי כל פעולה מיוחדת.
לעומת זאת, אם צברתם בין 12 ל־23 נקודות, תקופת המחיקה מתארכת לשלוש שנים לפחות. גם כאן, הדרישה המרכזית היא שלא תתבצע אף עבירה נוספת במהלכן. כל עבירה חדשה תאתחל את הספירה מחדש. המשמעות היא שמספיקה גם עבירה קלה כדי להישאר תקועים עם הנקודות למשך שנים.
במקרים חמורים יותר, כלומר מעל 24 נקודות, הנקודות יישארו בתיק במשך ארבע שנים לפחות, ולעיתים גם מעבר לכך. רק לאחר השלמת הקורסים והסנקציות שהטיל משרד הרישוי, ניתן יהיה להתחיל לספור מחדש את תקופת המחיקה.
שיטת המחיקה לפי משרד הרישוי:
כמות נקודות שנצברו | מתי הנקודות נמחקות | תנאים למחיקה |
---|---|---|
עד 11 נקודות | לאחר שנתיים | ללא עבירות נוספות בתקופה |
12 עד 23 נקודות | לאחר שלוש שנים | אין עבירות נוספות + עמידה בדרישות משרד הרישוי |
24 נקודות ומעלה | לאחר ארבע שנים לפחות | סיום קורסים חובה, עמידה בכל התנאים, אי ביצוע עבירות חדשות |
נקודות שלא נעלמות? יש מה לעשות
הרבה נהגים נתקלים במצב שבו נקודות ישנות פשוט "לא נעלמות". לא פעם הסיבה היא עבירה נוספת שבוצעה זמן קצר לפני המחיקה, או תיעוד לקוי במערכת. עורך דין תחבורה שמתמחה בתחום ידע לבדוק בדיוק מה קרה, לשלוף את הדוחות הרלוונטיים, ולברר אם יש מקום לדרוש מחיקה מוקדמת של הנקודות.
במקרים מסוימים אפשר גם לפנות ישירות ל-משרד הרישוי עם בקשה להסרת נקודות על בסיס חריגים , כמו חוסר אחידות בין הדו"ח לבין הנתונים שנרשמו במערכת. המקרים האלו מורכבים ודורשים ידע מקצועי, אך יכולים להוביל למחיקה מלאה.
איך אפשר לבדוק מתי הנקודות אמורות להימחק?
משרד הרישוי מאפשר לבדוק את מצב הנקודות שלכם באופן מקוון, אך המידע שמופיע שם לא תמיד מלא או מעודכן. לדוגמה, ייתכן שתראו נקודות שנראות כאילו עדיין פעילות, למרות שכבר עבר הזמן החוקי למחיקתן. כאן מומלץ מאוד להיעזר בשירותי עורך דין תעבורה שיבצע בדיקה משפטית יסודית, יפנה לגופים הרלוונטיים ויברר את הסטטוס האמיתי של הנהג.
רבים מהלקוחות שמגיעים לקליבר מגלים שלמרות שחשבו שהנקודות שלהם נמחקו, הן עדיין פעילות מה שגורם לסנקציות לא צפויות כמו שלילה, קורס כפול או מבחן תיאוריה מיותר.
מה קורה כשמצטברים יותר מדי נקודות?
שיטת הניקוד בישראל נראית פשוטה על פניו כל עבירת תנועה מזכה את הנהג במספר נקודות. אבל מה קורה כשהנקודות ממשיכות להצטבר? כאן מתחיל הסיפור האמיתי, עם שלבים ברורים שכל נהג חייב להכיר כדי להימנע מתקלות מיותרות מול משרד הרישוי. במאמר הזה נסביר מה ההשלכות כשמספר הנקודות עולה, מה חייבים לעשות בכל שלב, ואיך עורך דין תעבורה יכול לסייע בכל צומת קריטי בדרך.
מתי מתחילות ההשלכות הראשונות?
הנקודות לא נשארות רק כ"רישום טכני". כבר מהצטברות של 12 נקודות, משרד הרישוי מפעיל סנקציות ראשונות: דרישה לעבור קורס נהיגה בסיסי תוך זמן מוגדר. מי שלא עומד בכך, עלול למצוא את עצמו בלי רישיון תקף. זהו שלב ראשון שבו רוב הנהגים עדיין יכולים לתקן, ואם יפעלו נכון גם למנוע החמרה.
רבים נוטים לדחות את הקורס או להתעלם מהדרישה, וזה טעות חמורה. עורך דין תעבורה יודע להסביר לכם מה עומד מאחורי הדרישה, מתי נכון לבצע את הקורס ואיך לתעד אותו מול משרד הרישוי, כדי לוודא שהמערכת לא תתבלבל ותפסול את הרישיון בטעות.
מה קורה כשמגיעים ל־24 נקודות?
כאן כבר מדובר בשלב רציני יותר. משרד הרישוי מחייב את הנהג לעבור קורס נהיגה מתקדם, כולל מבחן תיאוריה חוזר. הדרישה הזו מחייבת גם הגשת מסמכים, רישום בקורס מיוחד באחד המרכזים המאושרים, ולעיתים עמידה בתנאים נוספים כמו תצהיר רפואי. בנוסף, אם לא תעברו את הקורס או המבחן לא תוכלו לחדש את הרישיון בעתיד.
חשוב להבין שבשלב הזה, כל עבירה נוספת תרחיק אתכם עוד יותר מהאפשרות "להתאפס". המשמעות עד שלא תשלימו את ההליך כמו שצריך, הנקודות לא יימחקו ואפילו ימשיכו לצבור זמן נוסף.
36 נקודות ומעלה שלילה מנהלית ואובדן זכויות
השלב החמור ביותר הוא כשעוברים את רף 36 הנקודות. כאן כבר לא מדובר בקורס או מבחן, אלא בפסילה בפועל של רישיון הנהיגה לתקופה של שלושה חודשים. מעבר לכך, כדי לקבל את הרישיון בחזרה תצטרכו לעבור גם תיאוריה, טסט ורופא תעסוקתי.
הפסילה נכנסת לתוקף מיידי, ובמקרים רבים היא נתפסת כעובדה מוגמרת, אך זה לא תמיד המצב. עורך דין תחבורה מקצועי יכול לבדוק האם כל הנקודות שהובילו לפסילה מוצדקות, האם חלק מהעבירות בוצעו כשלא היה רישום תקין, ואם ניתן לבקש עיכוב ביצוע כדי להיערך מבעוד מועד.
מה אם מתעלמים מהדרישות?
יש נהגים שפשוט ממשיכים לנהוג כרגיל, גם אחרי שמקבלים מכתבים על נקודות או דרישות לקורסים. הבעיה כל נסיעה כזו היא עבירה פלילית לכל דבר. נהיגה בזמן פסילה או בזמן דרישה שלא מולאה, עלולה להוביל לא רק לשלילה נוספת, אלא גם לרישום פלילי, קנסות כבדים או אפילו מאסר על תנאי. זה בדיוק הרגע בו חייבים לעצור ולפנות לייעוץ משפטי מקצועי.
אפשר לצאת מזה בשלום?
חד משמעית כן, במיוחד אם פועלים בזמן. ככל שתטפלו במצב מוקדם יותר הסיכוי להקטין את הנזק גדול יותר. עורך דין תעבורה יידע להנחות אתכם בדיוק איך לפעול, אם שווה להגיש ערעור, לבקש דחייה, או להמיר סעיף עבירה בסעיף ללא נקודות. יותר מזה הוא גם יבדוק אם יש נקודות שראוי היה למחוק כבר מזמן ולא טופלו בגלל טעות או עיכוב בירוקרטי.