מי מאיתנו לא נתקע פעם ברכב שמסרב להתניע בגלל הקודן? הכל מוכן לנסיעה – מפתחות ביד, יש נס קפה טרי ביד השנייה – ואז פתאום… כלום. הקודן לא מגיב. אתה לוחץ שוב, ואז שומעים צפצוף מעצבן או רואים נורה מהבהבת. ברוך הבא לעולם של הקודנים שננעלים, סיטואציה מתסכלת, אבל לגמרי ניתנת לפתרון.
איך קודן בכלל ננעל?
הקודן ננעל בדרך כלל אחרי כמה ניסיונות שגויים של הזנת קוד. המערכת מזהה סכנה (נגיד ניסיון גניבה) ונכנסת למצב הגנה – היא חוסמת גישה למנוע. אבל זו לא תמיד טעות אנוש. לפעמים זה נובע מתקלה בקודן עצמו, חיווט רופף, סוללה חלשה או פשוט בלאי רגיל של המערכת. אם הקודן שלכם רגיש מדי או עושה בעיות קבועות, כדאי לבדוק איזה סוגי קודנים לרכב, קיימים היום יש מערכות הרבה יותר מתקדמות ובטוחות.
מה עושים כשהקודן ננעל?
השלב הראשון: לא להילחץ. ברוב המקרים, זה עניין זמני. תנו לרכב לנוח בין 10 ל-15 דקות בלי לנסות להדליק שוב. לפעמים המערכת "מתאפסת" לבד. אם זה לא עוזר, אפשר לנסות לנתק את המצבר לדקה ולחבר שוב לפעמים זה עוזר לאפס את הקודן.
אבל אם הקודן מצפצף כל הזמן או שהאור שלו מהבהב בטירוף? זה כבר סימן שצריך לטפל בזה ברצינות. כדאי לקרוא טכנאי שמבין בעניין, או לבדוק מה כתוב במאמר על קודן רכב מצפצף, אולי תמצאו שם את התשובה המדויקת.
באיזה שלב מבצעים איפוס לקודן?
איפוס קודן נדרש כשאין תגובה, כששכחתם את הקוד, או כשהקודן עבר שינוי חשמלי (כמו מצבר חדש). האיפוס כולל לרוב חיבור למחשב רכב, סריקה של המערכת, ולעיתים גם תכנות מחדש. זה לא משהו שמומלץ לנסות לבד כי טעות קטנה יכולה לנטרל את כל מערכת ההנעה. באתר שלנו יש מדריך מעולה על איפוס קודן לרכב שווה לקרוא לפני שמזמינים מנעולן רכב.
טבלה המשווה בין איפוס ניתוק או החלפה של קודן:
פעולה | יתרונות | חסרונות |
---|---|---|
איפוס קודן | שומר על המערכת הקיימת, זול ומהיר | דורש ציוד או מומחה, לא תמיד עובד |
ניתוק קודן | מונע תקלות חוזרות, פותר בעיות קבועות | עלול לפגוע בביטוח או באבטחה |
החלפת קודן | מערכת חדשה, אמינה, עם אחריות | יקר יחסית ודורש התקנה מקצועית |
טווח מחירים – מה זה אמור לעלות?
המחירים משתנים בהתאם לסוג התקלה וסוג הרכב. הנה בגדול:
-
איפוס פשוט של קודן: 250–400 ש"ח
-
בדיקה בשטח כולל חיבור למחשב: 300–600 ש"ח
-
ניתוק קודנית לגמרי: 200–500 ש"ח
-
החלפת קודן כולל תכנות: 500–1000 ש"ח
אם אתם נתקעים יותר מדי, אולי שווה לשדרג למערכת חדשה במקום להתעסק כל פעם עם תקלות.
טיפים קטנים עם משמעות גדולה
-
תזכרו את הקוד – אבל אל תשמרו אותו בפלאפון בתור "1234 רכב".
-
אל תתנו לילדים לשחק עם השלט. באמת, חבל על העצבים.
-
אם אתם מרגישים רטט או שומעים צפצוף לא רגיל – אל תחכו שיתקע לגמרי. זה רמז.
-
תעשו בדיקה אחת לשנה – אפילו קצרה. עדיף לגלות תקלה לפני שנתקעים באמצע החניון.
בשורה התחתונה קודן לרכב שננעל זו סיטואציה מעצבנת אבל פתירה. קצת סבלנות, טיפה הבנה טכנית, או הזמנה של מנתק קודניות ואתם חוזרים לדרך תוך זמן קצר. רק תזכרו: כל קודן, גם הכי מתוחכם, דורש טיפול, בדיקה ושימוש נכון. אל תחכו לרגע שבו תצטרכו עזרה ב 2 בלילה תטפלו בזה מראש כמו שצריך.