כרטיס הפיקוד הוא אחד החלקים הכי חשובים במדיח הכלים. הוא כמו "המוח" של המכשיר, אחראי על שליחת פקודות למשאבה, לגוף החימום, לזרועות ההתזה, ולכל הרכיבים שצריכים לפעול בסנכרון מושלם. כשיש תקלה בכרטיס הזה, המדיח יכול להתחיל לפעול מוזר לפעמים לא נדלק, לפעמים קופא באמצע פעולה, או סתם לא מבצע את הפעולות כמו שצריך.
לא תמיד מזהים מיד שמדובר בכרטיס. יש תקלות שיכולות להיראות כמו בעיה במשאבה או גוף חימום, אבל בפועל מדובר בכרטיס שלא מעביר פקודות. בגלל זה, רק טכנאי מוסמך עם ניסיון יכול לזהות בצורה מדויקת אם באמת צריך להחליף את הכרטיס, או שאפשר לתקן אותו.
החלפת כרטיס זה לא עניין זול, אבל לפעמים זו הדרך היחידה להחזיר למדיח את התפקוד התקין שלו. יש מקרים שבהם הכרטיס נשרף לגמרי, ויש מקרים שהוא פשוט התקלקל חלקית. במאמר הזה נפרט איך מזהים את הבעיה, מתי באמת צריך להחליף, וכמה זה עולה בפועל.
איך מזהים שהכרטיס תקול
כרטיס פיקוד תקול לא תמיד משבית את המדיח לגמרי, אבל הוא בהחלט משפיע על ההתנהגות שלו. לפעמים המדיח נדלק, אבל לא מגיב כמו שצריך, הוא לא שואב מים, לא מחמם, או עוצר אחרי כמה דקות בלי סיבה. יש גם מקרים שבהם הכפתורים לא מגיבים, הצג מקפיץ קודים לא ברורים, או שהמדיח פשוט קופא.
אם ניסיתם לאתחל את המדיח, ניתקתם מהחשמל, בדקתם טבליה ופילטר, והבעיה לא נעלמת, זו כבר נורה אדומה. ככל שהבעיה נראית "מוזרה" יותר כלומר לא עקבית או לא קשורה לאחד הרכיבים הפיזיים, יש סיכוי גבוה שמדובר בתקלה בכרטיס הפיקוד. ברוב המקרים, רק טכנאי יוכל לאבחן את זה בוודאות.
כדאי לדעת שהכרטיס עלול להיפגע גם בעקבות קפיצות מתח או קצר חשמלי. זה קורה לא מעט בבתים בלי מייצב מתח, במיוחד אחרי סופות חורף או עומס חשמל. לכן, אם המדיח התחיל להשתגע פתאום אחרי הפסקת חשמל , שווה לבדוק את הכרטיס לפני כל דבר אחר.
מה כוללת ההחלפה בפועל
החלפת כרטיס פיקוד היא פעולה מדויקת שדורשת ידע טכני ודיוק. טכנאי צריך לפרק את הפאנל הקדמי או העליון של המדיח, לשלוף את הכרטיס הקיים, לחבר את החדש בצורה נכונה ולבדוק שהוא מתממשק עם כל המערכות. בחלק מהדגמים, הכרטיס מגיע כבר מתוכנת, ובאחרים צריך להטעין בו תוכנה מחדש.
יש מצבים שבהם ניתן לתקן את הכרטיס במקום להחליף, תלוי מה נפגע. אבל אם מדובר בשבב שרוף או קורוזיה עמוקה, אין ברירה אלא להחליף את כולו. ברגע שמותקנת יחידה חדשה, הטכנאי מפעיל את המדיח, בודק את כל השלבים, ומוודא שכל החיישנים מגיבים כמו שצריך.
במהלך ההחלפה, חשוב להשתמש בחלקים מקוריים שמתאימים בדיוק לדגם. כרטיס לא תואם יכול לגרום לעוד תקלות או בכלל לא לעבוד. לכן, אל תתפתו להזמין כרטיס מחנות באינטרנט בלי לוודא שהוא מתאים בדיוק. קליבר מחברת אתכם לטכנאים שמשתמשים רק בחלקים איכותיים עם אחריות.
השוואה בין תיקון כרטיס פיקוד לבין החלפה:
קריטריון | תיקון כרטיס פיקוד | החלפת כרטיס פיקוד |
---|---|---|
עלות משוערת | 300-600 ש"ח | 600-1,200 ש"ח |
זמן ביצוע | עשוי לקחת יותר זמן לבדיקה ותיקון | התקנה מהירה, לרוב תוך שעה |
רמת סיכון | עלול להיכשל שוב אם התקלה תחזור | כרטיס חדש עם אפס קילומטראז' |
אחריות | תלוי בטכנאי ובאיכות התיקון | ברוב המקרים ניתנת אחריות של מספר חודשים |
כדאיות | מתאים כשאין תקלה חמורה | מומלץ כשיש שריפה, קצר או בלאי רציני |
כמה עולה להחליף כרטיס פיקוד למדיח
המחיר של החלפת כרטיס משתנה בהתאם לדגם, לסוג הכרטיס ולעלות העבודה. ברוב המקרים, המחיר נע בין 600 ל 1,200 שקלים. בדגמים יוקרתיים במיוחד זה יכול להגיע גם ל 1,500 שקלים. אבל אם מדובר במדיח ותיק, שווה לשקול האם ההשקעה משתלמת או שעדיף לרכוש מדיח חדש.
במחיר הזה בדרך כלל כלולים הביקור, הבדיקה, עלות החלק וההתקנה. חשוב לוודא שהטכנאי נותן אחריות גם על הכרטיס וגם על העבודה עצמה. אם הוא לא מוכן להתחייב על זה, תעברו לטכנאי אחר. בכרטיסים אלקטרוניים, אחריות היא לא המלצה, היא חובה.
דרך טכנאי מדיחים באתר קליבר תוכלו להשוות בין בעלי מקצוע אמינים, לראות המלצות מלקוחות קודמים ולקבל מחיר הוגן מראש. לא צריך לנחש, לא צריך לחכות, פשוט מזמינים, ומקבלים שירות.
מתי עדיף לתקן ומתי להחליף
השאלה מתי עדיף לתקן את הכרטיס הקיים ומתי כבר צריך להחליף אותו תלויה בכמה גורמים, מצב הכרטיס, גיל המדיח, תדירות השימוש וכמובן עלות. אם מדובר במדיח יחסית חדש, והכרטיס לא שרוף לגמרי אלא רק עם מגעים חלודים, ייתכן שתיקון יפתור את הבעיה ויחסוך לכם מאות שקלים. במצב כזה, טכנאי אמין יוכל להציע פתרון נקודתי במקום להחליף הכול.
מצד שני, אם מדובר בכרטיס עם נזק חשמלי חמור או שהמדיח כבר בן חמש שנים ומעלה, עדיף להשקיע בהחלפה. הסיכוי לתקלות חוזרות עולה עם הזמן, ואין סיבה להוציא כסף פעמיים על אותו רכיב. החלפה אולי עולה יותר בטווח הקצר, אבל חוסכת תקלות ועצבים בטווח הארוך.
בכל מקרה, טכנאי מקצועי יוכל להמליץ על הפתרון הכי מתאים בהתאם לדגם, לסימפטומים ולתקציב שלכם. חשוב לשאול את כל השאלות מראש, להבין מה כלול במחיר ולקבל אחריות כתובה. זה לא רק תיקון, זה ביטחון שהמדיח שלכם חוזר לעבוד כמו שצריך.